17. nov. 2008

Bibliotek 2.0


Det har skjedd en voldsom utvikling i bibliotek-verdenen siden jeg ble bibliotekar for 27 år siden. Satt med strikkepinner og hullkort i timene i "valgfag EDB" (bemerk valgfag!) på Statens bibliotekhøgskole i 1980. Tesaurer og autoritetsregistre var så godt som hellige. Når jeg leser Taigatesene (2006) ser jeg at noe allerede er en realitet. Elevene "googler" når de skal finne kilder, jeg søker i delte kataloger og henter bilder fra nettet når jeg skal lage plakater. E-boka som den var ble ikke noen suksess. Den kom for flere år siden, men er relansert, så vet ikke om den vil ha gjennomslag denne gangen. Personlig synes jeg det er best å lese bøker på papir.
Noe av det jeg har gjennomgått i 23 ting vil jeg kunne bruke, andre ikke. Som deltidsansatt (og alene) på et lite bibliotek er det begrenset hva jeg kan gjøre.

2 kommentarer:

Marianne W. sa...

Hei! Jeg noterer at du er ferdig med ting 22! Artig at vi fortsatt lærer nye ting selv om vi var "ferdig" utdanna på 80-tallet :-)
Hilsen Marianne

lene sa...

hehe morsomt bilde:-)